japan railpass, jr pass, rejser til japan
  • Facebook

Japan Railpass

Et Japan Railpass (JR Pass) er tidsbegrænset partout-rejsekort til de japanske toge, som kun kan købes af turister. Skal du rejse mere end én gang med toget, kan det måske allerede betale sig at købe et Japan Railpass. Er du dansker skal og bør du købe det hos JapanSpecialisten. De har en fin hjemmeside til den slags. Se linket nederst.

Hvornår er et Japan Railpass en besparelse

Besparelsen starter, når du kommer ind med toget. Lidt afhængig af tid og sted, koster det 50-200,- kr at komme fra lufthavnene og ind til Tokyo Central Station. Der findes et utal af regionaltog, Xpress tog, m.m., muligheder for pladsreservation osv. Derfor kan priserne variere.

Railpass findes både som regionalt partoutkort og ét, som dækker hele Japan. Du kan med dagens kurs købe et 7- dages pas, som dækker hele Japan for omtrent 1650,- kroner. Til sammenligning koster en returrejse mellem Tokyo og Hiroshima 1250,- kr. (med dagens kurs). Så planlægger du bare ét enkelt stop i Kyoto, Osaka, eller måske Himeji, ja, så er kortet allerede tjent ind.

Hvornår kan det det svare sig – Og hvordan køber jeg et railpass?

Brug denne beregner for at regne ud om det kan svare sig for dig (det kan det sandsynligvis) https://www.jrpass.com/farecalculator

Den nemmeste og hurtigste måde for, at få fat i et JR Railpass er at kontakte Japanspecialisten på Vesterbrogade i København. Hos dem kan du enten vælge at få dit railpass til sendt med PostNord eller hente det selv, med blot en dags varsel. Dét er hurtig ekspedition. Læs om deres railpass-procedure hér og få så bestilt det kort

Køb Japan Rail Pass online

REJSETIP: Jeg har rejst på 1. klasse nogle gange og mange gange på alm. 2. klasse. Billetten til 1. klasse er noget dyrere og da forholdene i japanske tog generelt er så gode som de er, synes jeg at man klarer sig rigtigt fint med en 2. klassesbillet.

Lidt om at rejse med JR Railpass i Tokyos subway

Kortet kan bruges på alle JR-linjer i subway’en. Da undergrundstogene opereres af 13 forskellige selskaber, skal være tålmodig med at lære, hvilke toge der går hvorhen, og hvordan togene er forbundet, samt hvilke toge, der er et JR tog. Der er ingen tvivl om, at det kan betale sig at sætte sig ordentligt ind i det store tognetværk, såvel de store linjer, som linjerne i Tokyo. På alle stationer hænger oversigtskort over togene, og der er ligeså foldere, man kan tage med sig i tasken. På den måde kommer man forholdsvis gnidningsfrit rundt og også langt omkring.

Kommentér med Facebook